logo

Carlotta - the museum database

bild

Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 5 : Rutschkana :: Rutschkana

Object description

Vem tar hand om barnen?

Den här rutschkanan stod på 1970-talet på en öppen förskola vid Plikta i Slottsskogen. I dag är Plikta en lekplats dit barn och föräldrar går tillsammans. Ännu tidigare, i början på 1900-talet, låg det faktiskt en annan sorts förskola där, dit barn kom och blev passade av en »lektant« medan deras föräldrar gjorde andra saker.

Vänta här nu – andra saker? Ska föräldrar, mammor, inte vara med sina barn? Frågan har debatterats så länge kvinnor har lönearbetat. Redan på 1800-talet fanns så kallade barnkrubbor där mammor kunde lämna barnen. Oftast låg de i anslutning till stora arbetsplatser. På 1900-talet blev barnkrubborna mer pedagogiskt inriktade. Den allmänna uppfattningen var att barn kunde vara på barnkrubba ett par timmar om dagen, inte mer. På 1970-talet ville både staten och kvinnorna själva att fler mammor skulle jobba. Barnkrubborna blev daghem, som snabbt ökade i antal. Opinionen hade vänt: nu kunde föräldrar med gott samvete låta barnen vara där hela dagarna.

2020 går 90 procent av alla Sveriges barn

mellan 1 och 6 år i förskola. Att man kan vara en bra förälder även om barnen är på förskolan är det få som ifrågasätter. Eller?

Titel - monterdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 5 : Rutschkana
Sakord
monterdel
Titel - verkets
Rutschkana
Title - english
Slide
Beskrivning

Vem tar hand om barnen?

Den här rutschkanan stod på 1970-talet på en öppen förskola vid Plikta i Slottsskogen. I dag är Plikta en lekplats dit barn och föräldrar går tillsammans. Ännu tidigare, i början på 1900-talet, låg det faktiskt en annan sorts förskola där, dit barn kom och blev passade av en »lektant« medan deras föräldrar gjorde andra saker.

Vänta här nu – andra saker? Ska föräldrar, mammor, inte vara med sina barn? Frågan har debatterats så länge kvinnor har lönearbetat. Redan på 1800-talet fanns så kallade barnkrubbor där mammor kunde lämna barnen. Oftast låg de i anslutning till stora arbetsplatser. På 1900-talet blev barnkrubborna mer pedagogiskt inriktade. Den allmänna uppfattningen var att barn kunde vara på barnkrubba ett par timmar om dagen, inte mer. På 1970-talet ville både staten och kvinnorna själva att fler mammor skulle jobba. Barnkrubborna blev daghem, som snabbt ökade i antal. Opinionen hade vänt: nu kunde föräldrar med gott samvete låta barnen vara där hela dagarna.

2020 går 90 procent av alla Sveriges barn

mellan 1 och 6 år i förskola. Att man kan vara en bra förälder även om barnen är på förskolan är det få som ifrågasätter. Eller?

Presentationstext
RUTSCHKANAN : Rutschkanan kommer från en öppen förskola som låg på lekplatsen Plikta i Slottskogen. Den är från 1970-talet, när daghem började byggas på i stor skala i Sverige.
Presentation text - english

THE SLIDE - This slide is from a public preschool formerly at the Plikta playground in Slottsskogen. It is from the 1970s, when daycare centres began being widely built in Sweden.

----------

Who will look after the children?

In the 1970s this slide stood at a public preschool at Plikta in Slottsskogen. Today Plikta is a playground where children and parents go together. Even earlier, at the beginning of the 20th century, there was another type of preschool here, to which children came and were looked after by a childminder while their parents did other things.

Wait a second – other things? Shouldn’t parents, mothers, be with their children? The question has been debated as long as women have worked for pay. As early as the 19th century, women could leave their children at nurseries, which were often located by large workplaces. In the 20th century these child-care facilities became more focused on education. It was generally felt that children could be at a nursery for a couple of hours a day, no more. In the 1970s both the Swedish state and women themselves wanted more mothers to work. The nurseries became daycare centres, which multiplied quickly in number. Public opinion had changed: now parents could leave their children there all day with a clear conscience.

In 2020, 90 percent of all the children in Sweden between the ages of one and six attended preschool. That it’s possible to be a good parent even if the children attend preschool is something few people question. Or do they?

Belongs to Utställningsdel
Grejen med Göteborg : 1900-2020, 2021 : Östra rummet - Grupp 5 :: Östra rummet - Grupp 5